תופעת הטבעונות בישראל - רשת בתי קפה לנדוור

בלוג

landw3686

תופעת הטבעונות בישראל: כאן כדי להישאר

11.05.15

פעם הם היו בודדים ושקופים, זועקים במשך עשרות שנים קריאות לזכויות בעלי החיים, והיום בודדים הם האנשים שלא מכירים מישהו שהפך לטבעוני, ולא רק במדינת תל אביב. הרגלי התזונה של הישראלים עוברים שינוי בשנים האחרונות תוך עלייה מתמדת באחוז הצמחונים, הטבעונים, וחובבי המזון האורגני, נטול הגלוטן או מופחת הסוכר. כיום עשרות אלפי אנשים במדינה מגדירים את עצמם כטבעונים (הסטטיסטיקה היבשה עומדת על 5% אבל אם לשפוט לפי התורים בכל פעם שגלידריה או פיצרייה מכריזות על מנה טבעונית חדשה, יש הרבה יותר), ואליהם מצטרפים רבע מיליון צמחונים מוצהרים שמרוויחים בגדול ממהפכת הטבעונות שמכניסה עוד ועוד מנות נטולות חומרי גלם מן החי אל תפריטי המסעדות.  אם מטעמי אידיאולוגיה, אם מסיבות בריאותיות ואם מגורמים חברתיים, יותר ויותר אנשים זונחים את האנטרקוט ומעדיפים קציצת עדשים. הכיצד זה קרה לאומת הסטקיות? והאם תופעת הטבעונות בישראל היא טרנד חולף או שינוי תודעתי של ממש באורח החיים שלנו שאין ממנו דרך חזרה?

 

הטבעונות מקיפה אותנו כיום בכל מקום – ספרי בישול, סדנאות מיוחדות, ערבי ספיישל במסעדות גורמה שהופכות את כל התפריט לטבעוני לערב אחד, בלוגים פופולריים, עשרות קבוצות תמיכה בפייסבוק, ושלל פסטיבלים ואירועים חברתיים (ע"ע המימונה הטבעונית שהתקיימה באזור השרון בסוף חג פסח האחרון). כל אלה יוצרים קהילה גדולה ותומכת שמספקת את כל המידע לו זקוק אדם שבוחר להיות טבעוני ואת התחושה שהוא לא לבד.

 

לרשתות החברתית יש חלק גדול בבאזז שנוצר סביב טבעונות ובעלייה המתמדת בכמות הטבעונים. בעבר כשאדם רצה להיות טבעוני, היה לו קשה מאוד לדבוק באורח החיים הזה, כאשר שבר את הראש בכל פעם מול רשימת המרכיבים על גבי אריזות המוצרים בסופר, כאשר הוא לא ידע מה הוא יכול לבשל בביתו והיכן הוא יכול לאכול כשהוא יוצא. בשנים האחרונות קמו המון קבוצות עם אלפי חברים. היום הטבעוני יכול להיכנס לקבוצות, לקבל רעיונות למתכונים, להתייעץ עם טבעונים אחרים בכל שאלה, לקבוע עם כמה טבעונים ערב חברתי מהנה או להתעדכן באירועים בקלי קלות. העיסוק באוכל הפך לתרבות כיפית שלמה ולא לעניין מתיש ושוחק. נפתחו גם קבוצות הורים לטובת מי שרוצה להתייעץ בנוגע לגידול ילדים בבית טבעוני.

 landw3754

תוסיפו לכך שהתקשורת מפרגנת במיוחד למגמה, לאחר שנים של התעלמות מדוברים של ארגוני זכויות חיות. בעבר היה קשה מאוד לאותם ארגונים להגיע אל דפי העיתונים ואף אחד לא חלם שהסיפור שלו ייכנס למהדורת החדשות המרכזית. הנה היום יש תחקירים נוקבים בתכניות האקטואליה המובילות על המתחולל ברפתות ובלולים של מותגי מזון מרכזיים, על שערים ראשיים של עיתונות מככבים דוחות מצמררים על פגיעה בזכויות בעלי חיים. התקשורת גם מסקרת בהרחבה הפגנות המוניות שמגיעים אליהן אלפים אנשים ולא עשרות בודדים כפי שהיה בעבר.

 

כאשר הלגיטימציה החברתית כל כך גבוהה, כאשר יש תמיד עם מי להתייעץ ברשתות החברתיות, כאשר על המדפים בסופרים יש מבחר של מוצרים מתאימים, וכאשר הרשת מלאה באינפורמציה, אין כמעט כל קושי העומד בפני מי שרוצה לבחור בדרך החיים הטבעונית. גם הקושי איפה לאכול בחוץ הצטמצם משמעותית – לצד המון מסעדות טבעוניות חדשות שנפתחות כל הזמן, ישנם גם בעלי מסעדות רבים שבוחרים לשלב עוד ועוד מנות טבעוניות בתפריט שלהם. לעמותת Vegan Friendly יש תרומה גדולה לעניין – הפעילים מדרבנים עסקים לעשות זאת בתמורה להדבקת תו טבעוני צבעוני בכניסה למסעדה. ההזדמנות העסקית והקידומית ברורה, ועל כן, משתלם ביותר להוסיף כמה מנות לתפריט בשביל לזכות בקהל לקוחות חדש.

 

המסעדה התל אביבית הכי מפורסמת ומדוברת בשנה האחרונה היא ננוצ'קה שנפרדה מהבשרים ומהגבינות שכל כך מזוהים עם המטבח הגרוזיני, והפכה למסעדה טבעונית בעליל. לא רק מנה או שתיים בתפריט הוחלפו, כי אם כל כולו. המהלך הזה הפך לשיח המדובר ביותר בזירת הקולינריה המקומית וברשתות החברתיות, והוכיח את עצמו כהצלחה גדולה. הלקוחות לא נבהלו, אלא רק התלהבו יותר, והמקום שהיה שוקק מאז מתמיד, הוכתר רשמית כאחד המקומות הכי חמים בתל אביב. גם אלו שאינם טבעונים אוהבים לבלות במסעדה ולהתענג על המטעמים. האם מסעדות נוספות ילכו בדרכה של ננוצ'קה? יש מצב טוב מאוד שכן, כי ניכר שהטבעונות כאן כדי להישאר.

חזרה לבלוג