זכיינות וענף בתי הקפה - רשת בתי קפה לנדוור

בלוג

blog_zacyanut

זכיינות וענף בתי הקפה

08.07.14

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא… חייב לפתוח בית קפה!

 

ולא סתם מקום שמגיש קפה טוב, אלא עסק לכל דבר כמו שמקובל היום בענף: ארוחות מלאות, שירות מקצועי, אווירה, עיצוב וסגנון ייחודי רק לו.

 

אותו אדם צריך לחשוב לעומק לפני הצעד הבא שלו ולשקול את האפשרויות העומדות בפניו:

 

  • האם לפתוח בית קפה פרטי?
  • האם להצטרף לרשת קיימת ולרכוש זיכיון בית קפה?

 

אותו אדם חייב להבין היטב מהי המשמעות של פתיחת עסק בתחום המסעדנות ובתי הקפה, באיזו השקעה מדובר  ועד כמה הדבר רווחי.

 

יודעי דבר ומביני עניין יבהירו לאיש הנלהב, שמדובר באחד הענפים המורכבים במשק. אומנם יש בו מן המותרות, אך יש בו גם מן הסיכון ומן הרגישות לעליות והירידות בחייו הכלכליים של הצרכן.

 

על פי נתונים שנאספו בקבוצת דן אנד ברדסטריט, המספקת מידע עסקי לניהול סיכוני אשראי, שיעור הסגירה של בתי קפה עלה מ-24.2% ב-2012 ל-24.6% ב-2013.

 

אלו רק חלק מהשיקולים המובילים להבנה, כי זכיינות בתי קפה עדיפה על פתיחת עסק פרטי. רכישת זיכיון בית קפה הנמנה על רשת עם קבלות – פשוט מגדיל את הסיכוי להצלחה.

 

זכיינים ברשת – יתרון הגודל והמוניטין

כשפותחים בית קפה יש לקחת בחשבון את ההוצאות הרבות הנובעות מהליכי רגולציה, שכירות וארנונה, את האתגרים הניהוליים, ואת 'מגמת המחיר הנמוך' שהולכת וצוברת תאוצה בענף. בית קפה קטן יהיה הראשון שייפגע ממגמה זו, מכיוון שאסטרטגיית המחיר מבוססת בין השאר על היתרון לגודל והעבודה בכמויות. זכיין שפותח בית קפה המשתייך לרשת גדולה, יוכל ליהנות מיתרון הגודל מול הספקים, ממוניטין מוכח מול הלקוחות, וממטה של רשת שעושה בשבילו התאמות כתוצאה מחשיבה מתמדת, המבוססת על נתונים מצטברים בכל רגע נתון. רשת כזו, המציעה זכיינות למכירה – מציעה עמה יתרונות רבים.

 

זכיינות בתי קפה – כמה צריך להשקיע?

 

זיכיון למכירה – סיכוי טוב לעסק ארוך טווח

מנתונים שמציגה חברת דן אנד ברדסטריט עולה, כי הקמת בית קפה יכולה לנוע בין 150 אלף שקל ל- 3 מיליון שקל ובמקרים מסוימים אף יותר. החזר ההשקעה הממוצע הינו 6 שנים אך אורך החייםהממוצע הינו 3 שנים בלבד. כמות סגירות העסקים בשנת 2013 עמדה על כ-3,300. לפיכך, רמת הסיכון בענף המסעדות ובתי הקפה גבוהה בכ-30.8% מרמת הסיכון הממוצעת במשק.

 

יתרון בולט אשר קיים לרשתות המציעות זכיינות למכירה גלום בעובדה, שהן כבר מצוידות בידע (וכן מקבלות ייעוץ קולינרי), במותג ובקהל, ובמקרה כזה הזכיין או מנהל הסניף נדרש להצליח בעיקר בניהול ההשקעה הראשונית ופחות באפיון המותג, הקהל או האווירה. עובדה זו עשויה להשפיע על הישרדות העסק לטווח ארוך. לפיכך, זיכיון למכירה טומן בחובו הזדמנות מבטיחה לרוכשיו – לממש את החלום, לשרוד ולהצליח.

 

גם זכיינים צריכים עובדים טובים

אחד המאפיינים של בית קפה טוב הוא עובדים מיומנים – מה שכרוך בעלויות שכר והכשרה. מספר העובדים תלוי בגודלו של העסק ובשעות הפתיחה שלו. עלות השכר למלצרים נמוכה יחסית כיוון שהיא מבוססת על שכר מינימום +טיפים.

בכל הנוגע להכשרת עובדים, חשוב לקחת בחשבון כי מערך הכשרה של רשת מבוססת ובעלת ניסיון הינו יעיל, מובנה ומדויק יותר מתהליך הכשרה של בית קפה פרטי. כך גם לגבי נהלי העבודה במקום וניהול המערכת כולה.

 

לקחת בחשבון – קו אשראי ועוד…

לעיתים, הן בתקופת ההקמה והן בשוטף, בעל העסק נדרש לקו אשראי מהבנק. זכיין יקבל לרוב אשראי גבוה יותר בשל שייכותו לרשת שהכנסותיה גבוהות. התייחסות דומה קיימת גם מצד הספקים איתם עובד הזכיין בשוטף, כאשר בשל ההשתייכות לרשת בעלת מספר רב של סניפים, סביר להניח שהזכיין יזכה למחירים ולתנאי תשלום מועדפים מכורח החוזים של הרשת כולה.

 

זכיינות למכירה והרווח הכלכלי שבצידה

בישראל, פדיון חודשי ממוצע לסניף ברשתות הארציות עומד על 400-250 אלף ₪. עם זאת, ישנם גם סניפים עם פדיון גבוה של 750-500 אלף ₪ ומעלה.

 

במרבית המקרים, זכיין של רשת מובילה יוכל להגיע לפדיון הגבוה ב-30%-20% מאשר פדיון קפה בבעלות פרטית.

האמור נכון  גם לגבי אחוזי הרווח הנגזרים מתפעול בית הקפה, עלות הקניות ועלויות שכר הדירה – על כל אלו יכולה להשפיע הרשת באמצעות הדרכה וליווי, סגירת חוזים מול ספקים ובעלי נכסים ויתרון לגודל.

 

זיכיון בית קפה – יתרונות עיקריים

 

זכיינות בתי קפה טומנת בחובה יתרונות רבים:

  • סיכויי הצלחה גבוהים יותר מעצם ההשתייכות לרשת מצליחה, בעלת מוניטין ומוצר פופולרי.
  • הדרכה ותמיכה – רשת שמציעה זיכיון למכירה, מספקת גם ידע וכלים, כך שגם זכיין מתחיל שאינו מנוסה בתחום, יוכל להקים בית קפה ולתפעלו במקצועיות מרבית.
  • ליווי ראשוני ושוטף של הרשת, המסייעים לכל זכיין למצוא מיקום אופטימלי לבית הקפה, לעצב אותו, לגייס צוות עובדים ולהכשירו להצלחת העסק.
  • עצמאות וביטחון, שכן מצד אחד זכיינים הם בעלי עסק עצמאיים לכל דבר, ומצד שני יש להם גב חזק, המסייע להם להתמודד עם כל בעיה וסיכון הכרוכים בפתיחת עסק.
חזרה לבלוג